Önergede, Tekirdağ’ın; birçok açıdan sahip olduğu stratejik konumu ve ihracat rekorlarıyla ülke ekonomisine en yüksek katkı sağlayan ilk 10 il arasında olduğuna dikkat çeken Avşar, bu durumun halkın sosyo-ekonomik hayatına yeterince yansımadığını, Ankara’dan gerekli fiziki ve teknolojik altyapı yatırımları alamadığını, limanlara ulaşımın istenilen düzeyde olmadığını, Çorlu, Çerkezköy, Kapaklı ve Ergene gibi sanayi merkezlerinin ürün sevkiyatında sorunlar yaşadığını, bununla birlikte 2030 Sanayi ve Teknoloji Strateji Belgesinde olmadığını belirtti.
Avşar, sorularında; OSB’lerin yapısal dönüşümünü, planlı ve sürdürülebilir gelişimini, yatırım teşvik sistemi ile güvenliğini, paydaş kurumlardan (KOSGEP ve Trakya Kalkınma Ajansı) sağlanan destek miktarını; OSB’lerin verimlilik, ölçek büyütme ve rekabet edebilirliği için yapılan çalışmaları ve bölgesel kalkınmaya destek bakımından alınan tedbirleri; konkordato ilan eden firmaların sayısını, sebepleri ile alınan tedbirleri; 2030 Sanayi ve Teknoloji Stratejisi Belgesi kapsamında Bir Teknoloji Geliştirme Bölgesinin kurulmasını, söz konusu Belgede Tekirdağ’a ilişkin ne tür planlar olduğunu, Tekirdağ’a “Fen, teknoloji ve meslek eğitimine odaklı Sanayi ve Teknoloji Koleji kurulup kurulmayacağını, şehrin potansiyeli dikkate alınarak Mega Endüstriyel Parklar Projesi kapsamında alınıp alınmayacağı gibi konuya ilişkin birtakım soruyu Bakan Kacır’a yöneltti.
Tekirdağ’ın ülke ekonomisine sağladığı katkıya değinen Avşar, Tekirdağ; verimli toprakları, sanayiye sağladığı hammadde katkısı ve üretim potansiyeliyle, sahip olduğu OSB ve ASB’lerle, ulaşım güzergâhı ve konumuyla ve nitelikli işgücü yapısıyla bütün sektörlerde ülke ekonomisine katkı sağlayan ilk 10 il arasında olduğunu belirtti.
Tekirdağ’ın, doğal kaynaklar, pazar ve finans merkezi İstanbul’a yakınlığı, ulaşım açısından deniz limanlarına, sanayi bölgelerine ve Avrupa’ya bağlayan demiryolu, deniz yolu ve kara yollarına sahipliğiyle önemli avantajlar barındırdığını belirten Avşar; “İlin sanayi kuruluşları ağırlıklı olarak Çorlu ve Çerkezköy ilçelerinde bulunmakta ve sektörel anlamda en önde gelen sektörü ise tekstil oluşturmaktadır. Tekstil sektörünü ağırlık sırasına göre deri, gıda, makine-metal, metal eşya, tarım aletleri ve enerji sektörleri izlemektedir. Genellikle tekstil sanayi ürünleri, deri sanayi ürünleri, demir, şarap, ayçiçeği yağı gibi ürünler ihracata konu olmaktadır.”
Şehrin sahip olduğu zenginlik potansiyeline değinen Avşar sözlerine şöyle devam etti; “Türkiye’nin kuzeybatısında, Marmara Denizi’ne kıyısı olan Tekirdağ, stratejik konumu, organize sanayi bölgeleriyle güçlü sanayisi; ayçiçeği, buğday ve üzümle yüksek tarım potansiyeli, limanları ve karayolu bağlantılarıyla ihracattaki payı ve ülke ekonomisine önemli katkısına rağmen bu durum, Tekirdağlı vatandaşların sosyo-ekonomik hayatına yeterince yansımamaktadır.”
Avşar, 2023 yılı verilerine göre, kişi başına düşen Gayri Safi Yurt İçi Hasıla (GSYH) sıralamasında Tekirdağ’ın, 17.099 TL ile dördüncü sırada yer aldığını ancak bu durumun, ilin ekonomik potansiyelini ve üretim kapasitesini açıkça göstermesine rağmen Tekirdağ’a fiziki altyapı ve teknolojik açısından gerekli yatırımlar yapılmadığını ifade etti.
Avşar, stratejik konumuna rağmen ulaşım sorunları yaşayan Tekirdağ raylı taşımacılık yatırımları konusunda henüz yeterli düzeye ulaşmadığı, Karayollarının sorumluluğunda olan yolların çoğu bakımsız ve ağır vasıta trafiği sebebiyle hızla bozulduğu ve bu sebeple Çorlu, Çerkezköy, Kapaklı ve Ergene gibi sanayi merkezlerinden İstanbul ve Avrupa’ya ürün sevkiyatında büyük sorunlar yaşandığını belirtti.
Avşar, limanların, ithalat ve ihracat trafiğinin önemli noktalarından biri olmasına rağmen, bu limanlara ulaşımı hızlandıracak bir demiryolu hattı henüz yapılmadığını, sanayi bölgelerinden yük trenleriyle malların limanlara hızlı taşınması hem çevreye hem ekonomiye sağlayacağı katkı göz ardı edildiğini ve bu konuya ilişkin hükümetin herhangi bir girişimi de bulunmadığını söyledi.
Bakanlık çalışmalarına değinen Avşar sözlerini şöyle sürdürdü; “Bakanlık ise 2030 Sanayi ve Teknoloji Strateji Belgesi, Yeni Yatırım Teşvik Sistemi vb. çeşitli vizyon belgeleri, yatırım programları, teşvik sistemleri ve projeler açıklamaktadır. Ancak Tekirdağ, sanayi kapasitesi ve ekonomik potansiyeline rağmen bu çalışmalardan ve merkezi hükümetin yatırımlarından gerektiği kadar yararlanmamaktadır.”
Avşar; “Tekirdağ’ın mevcut sanayi potansiyeli, ulaşım avantajı ve konumu, dinamik ve genç nüfusu dikkate alınarak özellikle OSB’lerin modernize edilmesi, desteklenmesi, geliştirilmesi ile birlikte şehrin bilim ve teknoloji bakımından gözetilmesi ve ileriye taşınması ve fiziki altyapı sorunlarının giderilmesi gerekmektedir.”, dedi ve Bakan Kacır’a bir dizi soru sordu.
OSB’lerin yapısal dönüşümü ilişkin; sanayinin planlı ve sürdürülebilir gelişimi ile yeni yatırım teşvik sistemi kapsamında bir çalışmanız bulunmakta mıdır? Bu bağlamda mevcut birliklerin denetimi, güvenliği (özellikle yangın, iş sağlığı ve güvenliği) ve modernize edilmesi gibi hususlarda bir çalışma planınız var mıdır?
İlimizde bulunan OSB’lerin modernize edilmesi, proje bazında desteklenmesi uygun kredi imkânları ve lojistik desteklerin verilmesi, ihracatın desteklenmesi, iş geliştirme ve hizmet içi eğitimlerin sağlanması bakımından KOSGEP ve Trakya Kalkınma Ajansı tarafından bir çalışma yapılmakta mıdır?
Son zamanlarda sanayi sektöründe yaşanan daralmayla birlikte büyük oranda firma konkordato ilan etmiştir. Tekirdağ’da konkordato ilan eden firma sayısı kaçtır? Bu ilanın kök sebebi nedir? Tarafınızca konuya ilişkin önlem almak bakımından nasıl bir tedbir alınmıştır?
Trakya’nın en çok genç nüfusuna sahip ve sanayi potansiyeli en yüksek şehri olması göz önüne alınarak 2030 Sanayi ve Teknoloji Stratejisi Belgesi kapsamında Tekirdağ‘da bir teknoloji geliştirme bölgesinin kurulması programa alınmış mıdır? Bu hususta gerekli fizibilite çalışmaları yapılmakta mıdır?
İlimizde bulunan OSB’lerde verimlilik, ölçek büyütme ve rekabet edebilirlik açısından ne tür tedbirler düşünülmektedir? Sanayi potansiyeli, lojistik ve ulaşım avantajları göz önüne alınarak bölgesel kalkınmaya destek bakımından ne tür tedbirler alınmaktadır?
2030 Sanayi ve Teknoloji Stratejisi doğrultusunda, “KOSGEB tarafından kapasite geliştirme destek programı uygulanacağı, tekstil, mobilya, deri ve giyim gibi emek yoğun sektörlerde faaliyet gösteren KOBİ’lerde istihdamın korunmasına katkı sağlamak amacıyla uygulanacak istihdamı koruma destek programına öncelik verileceği” ifade edilmektedir. Bu çalışmalar kapsamında sanayi şehri olan Tekirdağ’a ilişkin öncelik tanıyan bir eylem planı yapılacak mıdır? Bu hususta nasıl bir yol izlenecektir?
“Fen, teknoloji ve meslek eğitimine odaklı Sanayi ve Teknoloji Kolejleri kurulacak; öğrencilere güçlü bir teorik altyapıyla birlikte uygulamalı öğrenme imkânı da sağlanacaktır.”, hedefi bağlamında Tekirdağ’da bu hususta bir planlanmakta mıdır?
Ulusal Sanayi Alanları Master Planı kapsamında hayata geçirilecek Mega Endüstriyel Parklar Projesi kapsamında “liman, demiryolu ve havayolu bağlantılarını ihtiva eden lojistik altyapısına sahip, endüstriyel simbiyoza imkân tanıyan, yeşil dönüşüme katkı sağlayacak şekilde yapılmış, bünyesinde veri merkezi, kuluçka merkezi, Ar-Ge merkezi, teknoloji geliştirme bölgesi, inovasyon merkezleri gibi teknolojik üslerle birlikte iş merkezleri, konut alanları, eğitim ve sosyal hizmet merkezlerini barındıran çok faktörlü bütünleşik endüstri şehirleri kurulması hedeflenmektedir.” Bu hedef doğrultusunda Tekirdağ’ın mevcut potansiyeli dikkate alınarak programa konulması hususunda bir çalışmanız var mıdır?