Özel Optimed Hastanesi Beslenme ve Diyetetik Uzmanı Diyetisyen Sinem Kaya, Kurban Bayramı’nda nasıl beslenilmesi gerektiğini anlattı.

Bilindiği üzere 1 Eylül 2017 Cuma günü Kurban Bayramı. Özel Optimed Hastahanesi Beslenme ve Diyetetik Uzmanı Diyetisyen Sinem Kaya Kurban Bayramı’nda nasıl beslenilmesi gerektiğini ve beslenme düzenine dikkat edilmezse olabilecek tehlikeleri anlattı.

‘’ETLERİN YANINDA SEBZE PİŞİRİLMELİ’’

Doktor Sinem Kaya, Kurban Bayramı’nda beslenmedeki et artışının vücuda zararlarından değinirken, yanında sebze de tüketilmesi gerektiğinin altını çizdi. Kaya, ‘’Kurban bayramının toplumumuz için manevi değeri çok büyüktür. Bu bayramımızın en büyük özelliği ikram edilen kavurma, tatlı, çikolata ve şekerlerdir. Bayramlar beslenme düzenimizde değişiklilere neden olur. Bayram ziyaretleri nedeniyle öğün saatleri ve düzeni değişir. Kurban bayramının en önemli özelliği de kırmızı et tüketimindeki artıştır. Beslenme düzenindeki değişikliklere karşı tedbir almazsak sindirim güçlüğü, kabızlık, bulantı, mide rahatsızlıkları, kalp çarpıntısı, tansiyon yükselmesi gibi sağlık problemlerin riski artmış olur. Etler vücudumuzun yapı taşı olan proteinlerin en önemli kaynağıdır. İyi kalite proteinin yanı sıra yağ, çeşitli mineraller (özellikle demir, çinko, fosfor, magnezyum) ve vitaminleri (özellikle B12, B6, B1 ve A vitamini ) de içerirler, ancak C ve E vitamini içermezler. Bu nedenle etlerin sebzelerle birlikte pişirilmesi veya etlerin yanında sebzelerin de tüketilmesi sağlıklı beslenme için gereklidir. Etlerin sebzelerle birlikte pişirilmesi veya sebzelerle birlikte tüketilmesi besin çeşitliliğinin sağlanması, sebzelerde bulunan C vitamininin etlerde bulunan demirin emilimini artırması açısından sağlıklı bir yöntemdir. Etler sindirimi zor olan besinlerdir..’’ Sözlerini kaydetti.

YAŞLILAR VE BAĞIRSAK HASTALIĞI OLANLAR DİKKAT!

Doktor Kaya, özellikle bu dönemde kolesterolü bulunan ve bağırsak hastalığı olan kişilerin dikkat etmesini şu şekilde dile getirdi; ’’Kurban Bayramında özellikle şişmanlık, kalp-damar hastalığı, diyabet, hipertansiyon, mide rahatsızlığı vb. sağlık problemi olan bireyler ve yaşlılar beslenmelerine dikkat etmelidirler. Yağlı etlerin doymuş yağ ve kolesterol içeriği daha yüksek olduğu için kalp-damar hastalığı, diyabet ve hipertansiyonu olan bireyler kurban bayramında, yağsız veya az yağlı etleri tercih etmeli, kısıtlı miktarlarda tüketmeli, aşırıya kaçmamalıdırlar. Yeni kesilmiş hayvanların etlerindeki sertlik hem pişirmede, hem de sindirimde zorluk yaratır. Bu nedenle özellikle mide bağırsak hastalığı olan bireyler kurban etlerini hemen tüketmemeli, buzdolabında birkaç gün beklettikten sonra, haşlama veya ızgarada pişirme yöntemiyle pişirerek tüketmelidirler.’’

‘’ETLERİ SAKLARKEN KÜÇÜK PARÇALARA AYIRIN’’

Kaya, ek olarak bayramda tüm etlerin tüketilmesinin yanlış oldunu ve saklayarak zamanla yenilmesi gerektiğini belirtirken şu şekilde konuştu; ‘’Kurban etlerinin saklanmasında ve pişirilmesinde dikkat edilmesi gerekenler Etleri büyük parçalar halinde saklamayın. Küçük parçalara ayırın, temiz buzdolabı poşetine sarın ve buzdolabının buzluk kısmında saklayın. Bu şekilde hazırlanan etler, buzlukta ( – 2 oC ) birkaç hafta, derin dondurucuda ise (-18 oC ) daha uzun süre ile saklanabilir. Eti çözdürmek istediğinizde ise ilk olarak buzdolabının alt bölmesinde çözdürün. Çabuk çözünmesi amacıyla uygulanan kalorifer, soba üzerinde çözdürme, oda sıcaklığında bekletme vb. sakıncalı yöntemlerdir.’’

‘’ŞEKERLEME VE TATLILARDAN UZAK DURUN’’

Bayramların olmazsa olmazı şekerleme ve tatlıların da çok tüketildiğinde vücutta zarara yol açabileceğine değinen Kaya, ‘’Bayram ziyaretlerinde şekerlerden ve çikolatalardan uzak durmaya çalışın. Ağır hamur tatlıları yerine sütlü tatlıları tercih edin bayram süresince mutlaka 3 öğün yemek yiyin, size verilen ikramlardan küçük miktarlarda tüketin, ziyaretlerde açık çay tercih edin ve günde 1 fincan kahveyi geçmeyin. Şekerlemeler ve tatlılardan mümkün olduğunca uzak durun. Kebap, kuzu şiş, pirzola gibi etleri yavaş ve düşük ısıda pişirin. Mutlaka yanında çoban salata veya taze nane-maydanoz tüketin. Kavurma, kızartma gibi yağlı etlerden uzak durun. Bol taze sebze ve kabuklu meyve tüketin. Günde 6–7 su bardağı ılık su tüketin. Tatili değerlendirerek bol fiziksel aktivite yapın. Etlerin yanına asitli, gazlı içecekler yerine ayran-yoğurt-cacık tercih edin. Etleri mutlaka az miktarda tahıllarla (kuskus, bulgur, esmer pirinç) ve bol taze sebze ile yemeğe özen gösterin. Kalp sağlığınız ve kanserden korunmak için haftada 2 kereden fazla kırmızı et tüketmemeye özen gösteriniz.’’ dedi.